Wednesday, June 10, 2009

Episod Lapan Belas

Keesokan hari ketika aku dan kawan-kawanku berada di sekolah,kami semua duduk dan bergurau-senda di wakaf sekolah kami berdekatan dengan surau sekolah. Ali ternampak seorang pelajar baru, lalu Ali terus menegurnya dan menanya khabar,budak itu tidak menjawab balik.
Lalu budak itu terus ke tapak perhimpunan.Ali pun pergilah ke wakaf itu semula.Lalu Imran terus kata kepada Ali"eh,apahal dengan budak itu?”lalu Ali berkata"aku tak tahu,tapi budak itu sombong lah”.Lalu Khairul pula menyampuk"kalau budak tadi buat macam tu dekat aku,mesti dia dah masuk hospital”.Tiba-tiba bunyi loceng sekolah berbunyi ,kami semua terkejut dan terus beredar dari wakaf itu dan terus naik ke kelas masing-masing.Apabila kami semua telah tiba di kelas,kami semua terkejut apabila pelajar yang Ali tegur tadi berada di kelas kami.
Kami semua berasa hairan kenapa pelajar itu berada di kelas kami dan mengacau Anis di kelas kami.Jadual waktu kelas menunjukkan sekarang adalah waktu Cikgu Auzani iaitu waktu Bahasa Melayu.Cikgu Auzani memperkenalkan pelajar baru di dalam kelas kami yang bernama Izman yang dahulunya bersekolah di Klang.Selesai sahaja memperkenalkan pelajar baru itu,cikgu Auzani meneruskan sesi pembelajaran seperti biasa.
Sebaik sahaja tamat sesi pembelajaran,aku terus menghampiri Izman lalu berkata"Hai,nama saya Shafiz”.Tetapi Izman menjawab dengan sombong,"Aku tak ingin berkenalan dengan budak yang miskin macam kau!".Tiba-tiba aku hilang sabar setelah mendengar Izman berkata demikian lalu aku menumbuk Izman dengan sekuat hati di mukanya.Izman membalas balik dengan menendang di perutku.Rizal dan Taqi berusaha untuk menghalang kami daripada terus bergaduh dan bertumbuk.Suasana di dalam kelas amat bising.Imranlah yang paling bising di antara semua pelajar-pelajar lain.Kebetulan Puan Alimah sedang meronda di kawasan kelas kami dan terus masuk ke kelas kami kerana mendengar kekecohan yang berlaku.Puan Alimah memanggil aku dan Izman kehadapan.Apakah yang akan berlaku?

Ameer

4 comments:

  1. shafiz sudah ade masalah disiplin dah.. 1st die bergaduh dgn ammar.. skarang dgn izman pulak.. Tahniah diucapkan drpd aku ke shafiz ;) pas izman tu sombong sgt ke? tak nampak pun ;)

    ReplyDelete
  2. Shafiz ni panas baran kot..........
    agaknya

    ReplyDelete