Wednesday, August 19, 2009

Episod Dua Puluh Tiga

Muka masing masing kian gelisah. Anis masih tidak ada khabar berita. H1N1 menambah kekeliruan pada kami. Semua terdiam tanpa kata-kata. Tiba-tiba kami tersentak dengan deruan siren ambulan.

“Kawan kawan, ambulan sudah datang. Siapa yang memanggil ambulan?” kata Muhtadi. “Aku yang memanggil ambulan itu, kataku kepada Muhtadi. “Oh, rupanya kau.” kata Taqi kepadaku. Beberapa minit kemudian, pembantu mengangkat dan cikgu turut serta mengikuti dimasukkan ke dalam ambulan dan dibawa ke hospital.

“Kawan-kawanku, bagaimana dengan ibu dan bapa Anis?” kataku kepada kawanku. “Aku sudah menelefon ibu dan bapa Anis, suruh mereka datang ke sekolah.” Kata Bob. “Betulkah Anis dijangkiti H1N1?” kata Choo yang ingin kepastian. “Tidak tahu lagi sama ada Anis dijangkiti H1N1 atau tidak.” Kata Bob. Aku semakin gelisah dengan keadaan Anis sekarang.

Beberapa minit kemudian, ibu dan bapa Anis tiba di sekolah kami. “Dik, apa yang berlaku ke atas anak saya?” kata mak Anis kepada kami, “Oh, macam ini ceritanya, anak makcik tadi pengsan secara tiba-tiba di kalangan kami, lepas itu kami bawa anak makcik ke bilik rawatan.” Kata Muhtadi kepada mak Anis. “Di mana anak makcik sekarang?” kata mak Anis kepada Muhtadi. “Anak makcik sekarang berada di hospital.” Kata Muhtadi kepada mak Anis.

“Ok, kalau macam itu makcik hendak pergi ke hospital sekarang.” kata mak Anis kepada kalangan kami. Dengan secara tiba –tiba terdengar suatu suara di kalangan kami. “Makcik, saya hendak ikut makcik bersama untuk mengetahui keadaan Anis.” Kataku kepada mak Anis. Dengan serta merta aku dan mak Anis terus pergi ke hospital.

Pada keesokan harinya..

Mohammad Khairul Amirin

1 comment:

  1. ok ler... tak de ape ttg aku..;p! tapi ok la.. aku paling suka tgk episode 22, 23.. harap 24 cepat siket la!!

    ReplyDelete