Thursday, August 20, 2009

Episod Dua Puluh Empat

Pada keesokan harinya, aku dan rakan rakan kecuali Ammar datang melawat Anis sekali lagi. Tetapi aku cuma dapat melawat Anis sebentar sahaja kerana aku perlu pergi ke sekolah. Sementara itu, rakan rakan yang lain akan menemani Anis dengan waktu yang lebih lama.

Dengan segera, aku bertolak ke sekolah dengan menaiki bas awam. Apabila sampai sahaja di sekolah, Ammar mengajak aku pergi ke kantin untuk bertemu dengan seseorang.

"Kau ni nak bawa aku pergi jumpa siapa, Ammar?" Aku bertanya kepada Ammar.

"Kau ada peminatlah, budak ni dah lama teringin nak jumpa kau." Ammar manjawab.

"Peminat? Siapa?." Aku bertanya lagi.

"Nama dia Zulaikha, kelas 2 Gemilang. Tetapi, dia mempunyai sepupu yang menjaganya." Ammar menerangkan.

"Siapa nama sepupu dia?" Aku bertanya.

"Ahnaf.." Ammar menjawab.

"Kelas apa?" Aku bertanya lagi.

"Kelas 2 Gemilang juga." Ammar menjawab.

Sedar tidak sedar, aku sudah berada di kantin.

"Haa!! Inilah Zulaikha." Ammar memperkenalkan kapada aku.

Dengan tidak sengaja, aku tergamam melihat rupa paras Zulaikha yang cantik.

"Hai.." Aku berkata kepada Zulaikha.

"Hai.." Zulaikha menjawab.

Jantung aku mengencang dengan lebih kuat sehinggakan seperti ingin meletup. Tiba tiba sepupunya yang bernama Ahnaf mangajak dia masuk ke kelas,

"Ops..! Sory, I have to go, my cousin called me. Okay, bye." Zulaikha berkata.

Hati aku bertambah kuat mengencang selepas mendengar Zulaika berbicara denganku. Tiba tiba Ammar berkata kepadaku, "Kau kena berhati hati berkawan dengan si Zulaikha tu kerana sepupu dia sangat sangat menjaganya. Dari segi maruah, kawan dan segala-galanya."

"Ohh, okey.." Aku menjawab.

Selepas itu, kelihatan seorang budak perempuan datang ke kantin lalu terus menuju ke tempat aku dan Ammar berada lalu menegurku. Aku melihat ke tanda namanya yang bertulis ATIKAH.

"Budak ni namanya Atikah. Dia murid kelas 1 Terbilang." Ammar menerang.

"Atikah, inilah Shafiz yang awak nak berkenalan sangat tu." Ammar berkata kapada Atikah.

"Oh, hai Shafiz!" Atikah menegur aku.

"Hai.." Aku menjawab.

Aku menjadi hairan pada hari ini kerana begitu untungnya aku. Aku perlu mengambil kesempatan terhadap semua ini sementara Anis tidak ada di sekolah.
Selepas itu, hati aku lega kerana mendengar rakan rakan memberitahuku bahawa Anis sudah mulai pulih dan boleh datang ke sekolah pada esok hari.

Muhammad Izman Ishak

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. so skarang ni.. dah kate pasal 2 gem dan 1 terb dah.. bkn pasal 2B dah???

    ReplyDelete