Sunday, April 12, 2009

Episod Kesebelas

Sebaik sahaja sampai di bilik disiplin, Puan Alimah terus menanyakan kepada kami. Suara Puan Alimah begitu garang, aku tidak pernah melihat Puan Alimah begitu marah.

" Mengapa kamu berdua boleh bergaduh? Kamu berdua tak tahu malu ke? Bertumbuk, menjerit-jerit!", tanya Puan Alimah kepada dengan nada suara yang tinggi.

" Maafkan saya cikgu. Sebenarnya Ammar yang mulakan dulu. Dia yang menumbuk saya, jadi saya pun balas lah balik," aku cuba mempertahankan diriku.

" Kenapa kamu tumbuk dia, Ammar? Kamu datang ke sekolah untuk belajar atau bergaduh? Kamu nak jadi samseng ke?" kata Puan Alimah.

Aku dan Ammar hanya membisu dan memekakan diri mendengar ceramah Puan Alimah. Kehadiran Puan Rumaizah yang kebetulan berada disitu menggamatkan lagi keadaan.

"Tak penat ke cikgu ni?" bisik aku didalam hati.

Setelah habis memarahi kami, Puan Alimah menyuruh kami menggangkat tangan kanan. ZAP!!! satu libasan hinggap di tapak tangan aku. Begitu juga dengan Ammar. Kami dirotan sebanyak tiga kali. Kami diberi amaran dan sekiranya kami bergaduh lagi, kami akan digantung sekolah.
Puan Alimah menyuruh kami bermaafan. Aku menghulurkan tangan dan Ammar mengambil masa untuk menyambut tanganku.

Selepas itu, Puan Alimah menyuruh kami pulang kelas. Dalam perjalan ke kelas, tidak ada sepatah perkataan pun keluar dari mulut kami. Cuma aku kadang terperasan yang kadang-kadang Ammar memandang aku dengan perasaan yang begitu benggang sekali. Setibanya di kelas, aku terus kembali ke tempat aku dan belum pun sempat aku duduk, Faezwan terus menegurku.

" Wei, apa yang berlaku kat bilik disiplin tadi? Korang berdua kena pukul ke? Berapa kali? Sakit ke?", bertubi-tubi soalan diajukan Faiezwan kepadaku.

" Berapa lama korang kena gantung sekolah. Nanti aku akan merindui korang semua" celah Ali yang tetibe menyampuk sebaik sahaja Faiezwan habis bercakap.

" Kau ni mengarutlah Ali. Puan Alimah hanya merotan kita orang sahaja tapi kalau bergaduh lagi kite kene gantung,"aku membalas soalan mereka berdua.

" Lepas ni bila kau nak gaduh lagi?" soal Ali sambil tergelak.

Ketika Ali tergelak-gelak, Faiezwan terus menyekeh kepalanya. Selepas itu Miss Syahirah pun masuk ke kelas. Hari ini hari terakhir Miss Syahirah mengajar kita kerana tempoh pratikal sudah habis. Miss Syahirah tidak mengajar hari ini, dia cuma memberi nasihat kepada kami semua. Aku melihat Anis, kelihatan air mata mengalir dipipinya apabila mendengar kata-kata terakhir Miss Syahirah. Sungguh sayu aku melihat Anis menangis.

Loceng berbunyi, sebelum Miss Syahirah keluar kami sempat bersalaman dan memohon maaf kepada Miss Syahirah. Ketika itu terdengar suara esak tangis beberapa pelajar dan apa yang menarik perhatian aku apabila melihat mata Ali dan Imran turut sama merah.

Adam Rizal

4 comments:

  1. episode ni ok jer... tak de special sangat.. tapi ayat dia ok lar

    ReplyDelete
  2. Boleh TaHan..............Tak ada ape nak kata lagi....................hmm.......tu je saya nak kata 'boleh tahan' tu je...........................................................

    ReplyDelete
  3. xtau nk ckp per da
    hahahaha.. :D

    ReplyDelete