Monday, April 27, 2009

Episod Tiga Belas

Melihat muka Ammar yang sunguh sengal itu, aku diselubungi rasa bersalah.Perlu atau tidak aku berjauhan dengan Anis? Kenapa Ammar menyuruh aku berbuat begitu? Pelbagai solan bermain-main difikiranku. Ammar menunggu aku untuk memberi jawapan tetapi tiada jawapan dariku. Hanya senyuman yang aku balas.

Kakiku pantas melangkah menaiki anak-anak tangga untuk pergi ke kelas. Aku sudah lewat 15 minit untuk ke kelas Pendidikan Islam. Aku memberi salam dan memohon maaf kepada ustaz kerana terlewat. Ustaz memaafkan aku dan menyuruh aku ke tempat duduk. Aku terpandang Anis dan dia memberikan aku satu senyuman dan aku terus memaling ke tempat lain setelah melihat Ammar merenung aku dengan pandangan yang tajam. Kejadian tadi terimbas semula di dalam fikiranku.

" Kenapa kau menyuruh aku meninggalkan Anis?'" aku bertanya kepada Ammar sebaik sahaja aku sampai ke kerusiku.

Ammar kelihatan resah dengan pertanyaanku.

"Yang kau nak menyibuk kenapa?Suka hati akulah," jawap Ammar dengan nada yang agak angkuh.

"Anis kawan aku. Mana boleh kau nak suruh aku jauhkan diri daripada dia.Apa hak kau untuk menghalang persahabatan kita," aku agak meninggikan suara kepada Ammar.

"Hey, jaga sikit mulut kau. Kau yang sebenarnya menggangu persahabatan kita. Aku sudah berkawan dengan Anis sejak kami di sekolah rendah lagi dan sejak kau muncul, dia sudah menjauhkan diri dengan aku. Aku nak ingatkan kau...," balas Ammar

Belum sempat Ammar menghabiskan kata-katanya, ustaz terus menengking kami. Kami terus senyap. Keadaan dikelas kembali tenang. aku terfikir kata-kata Ammar tadi, aku mengganggu persahabatan mereka. Benarkah aku yang bersalah.

Aku tersentak seketika apabila ustaz memanggil namaku. Ustaz mahu menyemak semua buku latihan. Aku terus mencari buku latihan di dalam beg. Kali kedua namaku dipanggil oleh ustaz. Ketika aku kelam kabut mencari buku, aku merasakan semua pelajar memerhatikan tingkah lakuku, termasuklah Anis.

Nur Hazirah bt Mohd Azhan

4 comments:

  1. Wow Shafiz dah mula Kelam kabut sebab tak jumpa Buku latihan JE?????

    ReplyDelete
  2. sorry guys..
    aku xtau nk cmmnt per..
    skrg nieh kan tgah busy..
    citer aku...shafiz aku xambik peduli pon..
    hehehe...
    bler time aku pon aku tak tau..
    hahahaha

    ReplyDelete
  3. ish2!!time blaja pon sempat ag gado..trok tol..haha..:)

    ReplyDelete