Tuesday, February 24, 2009

Episod Keempat

Hari itu seperti biasa aku ke sekolah. Dalam perjalanan, aku melihat seorang pelajar perempuan jatuh dari basikalnya. aku berlari ke arah pelajar perempuan itu untuk membantu. Aku membantu dia berdiri. Tanpa mengucapkan apa-apa, dia terus mengayuh ke sekolah. Aku terlihat yang mukanya merah padam. Aku teringin berkenalan dan bertanyakan nama tetapi tidak kesampaian.

Kelas bermula dan mata pelajaran pertama ialah Bahasa Inggeris. Sedang Miss Syahirah mengajar, penyelia petang datang ke kelas bersama seorang pelajar. Pelajar baru di kelas kami. Miss Syahirah menyuruh pelajat tersebut memperkenalkan diri. Ketika dia memperkenalkan diri, aku baru perasan yang dialah pelajar yang terjatuh tadi.

" Atiqah rupanya," bisik aku di dalam hati.

Sewaktu Atiqah memperkenalkan diri, dia terpandang ke arahku, wajahnya kembali kemerah-merahan.

Semasa rehat, aku berfikir, adakah Atiqah suka pada aku? Ketika aku asyik memikirkan pasal Atiqah, aku terdengar suara Anis memanggil namaku. Dia meminta tolong supaya menemaninya ke meja Cikgu Auzani untuk mengambil buku karangan. Tanpa berfikir panjang aku terus menemaninya dan kami berbual bermacam perkara. Cikgu Auzani menyuruh kami memanggil beberapa pelajar yang tidak menghantar buku. Cikgu nampak begitu marah. Dalam perjalanan ke kelas, Anis mengucapkan terima kasih sambil tersenyum kerana menemaninya. Aku pula membalas dengan senyuman yang begitu manis. Mungkin senyuman aku kali ini lebih manis dari senyuman Ammar.

Di kelas Kugan datang bertemuku.Kugan banyak bertanya tentang perasaan aku terhadap Anis. Aku hanya menjawap Anis kawan baik aku di sekolah ini. Kami kawan rapat. Kugan seorang pengawas yang baik di sekolahdan dia mencadangkan aku menjadi pengawas. Dia mahu memberi nama aku kepada cikgu untuk dicalonkan menjadi pengawas. Aku berterima kasih kepadanya.

Petang itu ketika aku berjalan pulang, Atiqah menemuiku untuk berterima kasih. Tanpa aku sedari, Anis berada tidak jauh daripada kami.........

Choo Yun Hong

3 comments:

  1. Adakah Shafiz ini perasan budaknya atau memang Atiqah meminatinya? Bagaimana pula dengan Anis?
    Misteri mata dan suara pula masih belum terjawap.

    Nantikanlah sambungannya.....

    ReplyDelete
  2. Apa yang berlaku kepada sepasang mata yang melihat anis dan shafiz?

    ReplyDelete