Saturday, February 28, 2009

Episod Kelima

Aku rasa seperti mahu demam, tapi aku tetap ke sekolah. Dalam perjalan ke kantin, aku ternampak Anis bersama rakan-rakannya. Mukanya yang comel membuatkan aku rasa seperti terbang melayang-layang. Sengal-sengal badan pun rasa semakin kurang. Wah! Cantiknya Anis, alangkah beruntungnya aku kalau ...... Bukk!!! Aku terhantuk tiang di kantin.

"Aduh, sakitnya kepala aku", aku merunggut sambil menggosokkan kepala aku.

Anis dan kawan-kawannya melihat apa yang berlaku pada aku tadi. Mereka semua menggelakkan aku kecuali Anis. Choo gelak paling kuat sekali gelak. Aku berasa begitu malu pada Anis. Aku bergegas meninggalkan kantin dan segera menuju ke tandas.

Aku membasuh muke aku beberapa kali. Tiba-tiba tandas menjadi gelap gelita. Aku terkejut dan jantungku berdegup dengan kencangnya. Aku berlari keluar tapi malangnya pintu tandas telah terkunci. Aku cuba membuka pintu itu dan menjerit meminta tolong. Usaha aku sia-sia. Aku ketakutan. Aku merasa kan seperti ada sesuatu dibelakangku. Sebaik sahaja aku menoleh kebelakang, aku terlihat ada sebuah buku bercahaya sedang terapung-apung dihadapanku. Aku memberanikan diri untuk menghampiri buku tersebut dan membukanya. Sebaik sahaja aku membuka buka itu, kelihatan sesuatu keluar dari buku tersebut. Sukar untuk aku menggambarkan benda tersebut tetapi ianya seolah-olah sebijik bola yang bercahaya. Bebola tu menghampiriku. Aku berundur ke pintu dan cuba membuka pintu itu tetapi masih terkunci. Tiba-tiba aku terdengar satu suara.

"Shafiz, bantulah kami. Dunia kami dalam bahaya. Hanya engkau dan tiga lagi rakanmu yang boleh membantu menyelamatkan dunia kami.Aku selalu memerhatikan kamu Shafiz dan kaulah yang paling layak untuk membantu kami. Bila sampai masanya nanti, serulah aku dan kuasa apiku akan bersatu dengan kau Kau adalah insan terpilih Shafiz", bebola api itu mengulangi perkataan insan terpilih beberapa kali.

Tiba-tiba bebola api itu menuju kearahku dan mengeluarkan satu cahaya yang terang benderang. Aku terjatuh.

"Shafiz bangun, Shafiz. Kau tidak ada apa-apa ke?", suara anis bermain-main ditelingaku. Perlahan-lahan aku membuka mata. Kelihatan Anis dan rakan-rakannya berada disekililing aku. Aku bertanya kepada mereka apa yang telah terjadi kepada aku. Sambil gelak terbahak-bahak, Choo menjawap "Kau terjatuh selepas langgar tiang tu'.

Aku berasa begitu aneh mendengar kata-kata Choo tadi. Seinggat aku, aku melarikan diri ke tandas sebaik sahaja aku melanggar tiang. Aku menoleh kekiri dan kekanan dan mendapati aku masih berasa di kantin.Anis membantu aku berdiri. Tiba-tiba aku merasakan tapak tangan kanan akubegitu sakit dan berdenyut-denyut. Aku menggosok-gosok tanganku dan mendapati ada parut seperti bebola api muncul perlahan-lahan. Pelbagai persoalan muncul di mindaku. Apa yang telah berlaku kepadaku?Apakah maksud parut ini? Apa yang sebenarnya terjadi kepadaku?Adakah aku insan terpilih? Adakah ini semua benar ataupun hanyalah mimpi? ......

Atiqah

3 comments:

  1. Shafiz insan terpilih? Misteri mata itu akhirnya terjawap sudah. Rupanya bebola api itulah yang selalu skodeng Shafiz waktu balik.
    Pengalaman baru bagi Shafiz.

    Adakah semua ini raliti atau mimpi. Sama-samalah kita nantikan episod keenam.

    ReplyDelete
  2. Tidak faham harap episode 6 lebih menarik.

    ReplyDelete
  3. mungkin episod 6 lebih baik kot..........

    ReplyDelete