Thursday, March 26, 2009

Episod Kesembilan

Setelah masuk ke kelas, aku cube sedaya upaya untuk menumpukan perhatian terhadap kelas Cikgu Auzani. Gah! Malangnya aku gagal. Fikiranku asyik dihantui peristiwa yang berlaku sebelum rehat tadi. Aku tertanya-tanya mengapa Ammar berkelakuan aneh sebegitu. Selalunya dia seorang yang ceria dan manja tetapi kenapa tadi dia begitu agresif. Detik berlalu begitu pantas dan fikiranku disentak dengan bunyi loceng menandakan subjek Bahasa Malaysia sudah tamat. Apabila aku menoleh kebelakang, mataku bertembung dengan mata Anis. Hatiku melonjok kegembiraan. Mahu sahaja aku menegur tetapi bibirku kaku, meneybabkan kata-kata yang hendak kulafazkan membisu dihujung bibir.

Aku hanya menoleh tanpa menegurnya. Sebelum Cikgu Auzani beredar dari kelas, dia mengarahkan semua pelajar Islam untuk bersolat manakala murid yang tidak beragama Islam pula diarahkan duduk di dalam kelas. Tiba-tiba aku disapa oleh Rizal dan Taqi. Mereka mengajak aku untuk bersolat bersama. Aku gembira kerana sekurang-kurangnya ada juga orang yang mengambil berat tentang aku.

Kami beredar keluar dari kelas dan menuju ke dewan terbuka untuk bersolat. Kebetulan Ammar lalu dihadapan aku secara bertentangan . Dia merenung aku dan melanggar aku secara tiba-tiba. Rizal terus memarahi Ammar manakala Taqi membantu aku untuk berdiri semula.

" Aku bukan sengaja langgar kau. Faham tak", jawap Ammar sambil menendang tin minuman yang kebetulan berada dia lantai.

Cara percakapan Ammar sudah jelas menunjukkan dia tidak menyukai aku. Walaupun begitu aku tetap sabar dengan kerenahnye sebab aku ke sekolah bukan untuk mencari musuh. Kata-kata ibu tersemat di dalam ingatanku. Sabar itu sebahagian daripada iman.

Taqi mengimamkan solat kami pada hari ini dan selepas bersolat kami masuk ke kelas. Sekarang waktu geografi tetapi cikgu belum masuk ke kelas lagi. Jadi aku mengeluarkan buku dan membacanya. Selepas beberapa ketika, Cikgu Hajariah masuk ke kelas dan mula mengajar. Cikgu menyoal semua pelajar tentang apa yang dipelajari pada minggu lepas. Cikgu memanggil nama Ammar dan menanyakan satu soalan kepadanya tetapi dia hanya mendiamkan diri. Oleh kerana Ammar tidak dapat menjawap, cikgu menyuruh dia berdiri sepanjang waktu kelas geografi.

Sekali lagi loceng berbunyi menandakan waktu geografi telah tamat. Aku hanya memandang ke luar sambil menunggu cikgu masuk kelas.

Sharmla

4 comments:

  1. boleh tahan.......................

    ReplyDelete
  2. episode kali ni aku paham la

    ReplyDelete
  3. cikgu cakap memang betul.. macam rizal dgn taqi, baik sangat.. menjadi imam untuk solat..?? i have to say LOL

    ReplyDelete
  4. i hate when u said that rizal n taqi went for pray!!!
    I HATE IT SO MUCH!!!
    xmsuk akal lgsg!!!
    hahahahhaha

    ReplyDelete